Träning är en pedagogisk gärning

Barbara Oakley, professor vid Oakland University, var en av huvudtalarna på den årliga International Technology, Education and Development Conference (INTED). Hon har vad man ibland kallar en ”brokig bakgrund”, det vill säga att hon har jobbat inom många olika områden och därmed kan väldigt mycket. Även i sin forskning kombinerar hon flera områden, till exempel neurovetenskap, beteendevetenskap och ingenjörsvetenskap. På konferensen talade hon om hur vi jobbar med, inte mot, vår kropp vid inlärning. Hennes viktigaste budskap under föreläsningen var att träning och sömn stärker inlärning.

Studieteknik enligt neurovetenskapen: träna och sov så hjälper du hjärnan.

Barbara Oakley tryckte på att träning är grundläggande för inlärning, både för att frivillig motion stärker hjärnans kapacitet och för att fysisk träning följer ett upplägg som även passar intellektuella övningar. Det här är något som kan tyckas självklart för många av oss men medan vi visste att det fungerar, kanske vi inte visste varför. Nu har neurovetenskapen visat att neuronernas kopplingar stärks av sömn och träning. Om man börjar läsa in något så kommer dessa kopplingar i hjärnan att stärkas under sömnen. Likaså stärker motion inlärning genom att det skapas mer signalprotein (BDNF) som ökar synapsbildningen, som i sin tur stärker inlärning. Barbaras tips för ökad inlärning är:

  1. Lär dig litegrann då och då – och sov på saken där mellan.
  2. Motionera så att du håller signalproteinproduktionen igång.
  3. Arbeta aktivt med det du ska lära dig.

Den sista punkten, att arbeta aktivt med det du ska lära dig, innebär att när du bearbetar och reflekterar kring något så stärks förståelsen för det du ska lära dig. Att enbart läsa in något är ett alltför passivt sätt att lära sig om man vill att kunskaperna ska bestå. Det kan fungera inför ett prov men risken är att kunskapen sedan försvinner ganska snabbt. Kunskapen om hur hjärnan fungerar är grundläggande för att vi ska lära oss hur vi lär oss, menar Barbara Oakley. Men eftersom vi på INTED-konferensen arbetar i utbildningsorganisationer påpekade hon att det är ännu viktigare hur vi tar till oss denna kunskap för att stödja andras lärande.

Om du vet hur hjärnan fungerar – hur påverkar det hur du stödjer andras lärande?

Barbara Oakleys budskap att använda kunskapen var i linje med övriga talare under inledningen av konferensen. Det är många som börjar fundera på hur det vi forskar om och undervisar om i högre utbildning faktiskt bidrar till en positiv förändring i samhället. Ibland talas det stelt om vilken ’impact’ forskning har, men det handlar ju helt enkelt om att förklara hur det vi gör bidrar till förbättringar och hur det kan användas. Och genom att förklara det kanske vi till och med stärker vår egen förståelse för det vi håller på med.

På återseende

Cecilia

 

Studera mer:

Kolla in Barbara Oakley’s MOOC: Learning How to Learn: Powerful mental tools to help you master tough subjects.

 


En reaktion på ”Träning är en pedagogisk gärning

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s