Varför deltar inte företagen i högskolans utbildningar?

SPARK-konferensen i år hade temat livslångt lärande – ett rykande aktuellt ämne eftersom det finns stora kompetensbehov i samhället. Vi har de redan existerande kompetensbehoven som är kända inom olika branscher och yrken. Här finns det utbildningar men inte tillräckligt många personer som går dessa utbildningar. Sedan driver den tekniska utvecklingen fram kompetensbehov för att kunna hantera både ny teknik i sig och de konsekvenser som ny teknik ger på andra områden. Till sist så har vi hållbarhetsfrågan där det kommer att krävas både förändrade beteenden och ett nytt mindset om vi tar det på allvar. Industrin behöver kompetens men samtidigt hör jag klagomål från kollegor att när man väl gör satsningar så är det svårt att få företagen att delta. Här kommer jag att ge två möjliga förklaringar till det.

  • Tänk om det är så att högskolans utbildningar och kurser inte passar företagen och deras anställda. Högskolan arrangerar kurser, program och konferenser, men det kanske bara sker utifrån högskolans intressen och perspektiv. En anledning att det blir så är att många externa finansiärer kräver att man delar med sig av kunskap från projekt och satsningar, vilket alltså betyder att man arbetar utifrån ett ”push-perspektiv”. Ett annat skäl att företagen inte deltar kan vara att de faktiskt inte behöver högre utbildning och forskning. Många kompetenser som behövs är mer yrkesorienterade och konkreta och där kanske andra utbildningsformer passar bättre. Till sist tror jag att vi måste tänka om då det gäller formen för våra utbildningar som riktar sig till yrkesarbetande. Flexibilitet är ett nyckelord för vuxnas lärande, eftersom man ofta ska kombinera studier med andra stora åtaganden i livet. Här kan högskolan tänka till kring hur utbildning packeteras.

Om det inte finns intresse att delta i det nuvarande utbudet, så kanske högskolan behöver fundera på hur kurser och arrangemang kan bli mer attraktiva. Jag tror att framför allt formen är intressant att titta närmare på så att det inte blir ett stort sammanhängande sjok i form av en traditionell högskolekurs på många poäng. Men företagen måste också tänka till kring det här med utbildning och livslångt lärande.

  • Tänk om det är så att företagen faktiskt inte prioriterar utbildning, trots att de behöver kompetens. Ända sedan jag började arbeta med livslångt lärande för tio år sedan, har industrin uttryck behov av, och brist på, kritiska kompetenser. Allt eftersom trycket har ökat, ser vi att många företag tar saken i egna händer och utvecklar bra lösningar. Samtidigt har många inte anpassat organisationen efter detta. Utbildning och lärande ska ske vid sidan om allt det andra, inte på egen tid eller integrerat i verksamheten. Signalen blir då att utbildning inte är så viktigt. Ger deltagande i utbildning resultat i form av högre lön eller andra arbetsuppgifter? Avsätter man tid för mentorskap och handledning av studenter från högskolan? Och finns det personer som kan det här med kompetensutveckling och lärande? Det skulle också kunna vara så att företagen inte ser det värde som finns i högskolans mer abstrakta inriktningar.

Flera företag har lyft frågan om kompetens och livslångt lärande till strategisk nivå, men flertalet av dessa företag arbetar fortfarande med samma strukturer som innan. Nästa steg handlar om att granska verksamheten för att se hur den kan utvecklas till en lärande miljö som aktivt och medvetet stödjer medarbetarnas utveckling.

De två punkterna ovan är ett försök att sätta fingret på varför företagen inte kommer då högskolan anordnar kurser och utbildningstillfällen. Det ska dock påpekas att vi har ett fint samspel med arbetslivet på högskolan i Jönköping. Många verksamheter är knutna till högskolan och allt fler små- och medelstora företag börjar också få upp ögonen för värdet av att samverka med högskolan. Men som sagt, jag tror att vi kan göra mer för att stödja och stärka ett livslångt lärande på olika sätt. Det ska bli kul att fortsätta jobba med den frågan.

På återseende
Cecilia

 

Läs även:

Nyckelkompetenser för livslångt lärande

Livslångt lärande och kompetensförsörjning

Kommunikativ kompetens för ökat lärande i organisationer


2 reaktioner på ”Varför deltar inte företagen i högskolans utbildningar?

  1. Intressant Cecilia! ”Många kompetenser som behövs är mer yrkesorienterade och konkreta och där kanske andra utbildningsformer passar bättre.” Vi upplever samma utmaningar även inom vuxenutbildningen, så det verkar vara ett generellt problem, som inte kan kopplas till utbildningarnas nivå.

    Gilla

Lämna en kommentar