Kommunikativ kompetens för ökat lärande i organisationer

En av vår tids utmaningar handlar om kunskapsintegration och organisationers kollektiva intelligens. Det innebär att organisationers lärande blir en allt viktigare fråga. Enligt mitt sätt att se det sker organisatoriskt lärandet i det mellanmänskliga samspelet varför kommunikativ kompetens är central. Den interna kommunikationens form och innehåll behöver med andra ord få ett allt större fokus. Det här väcker en rad frågor:

  • Vilka mötesforum finns och vad syftar de till?
  • Vilka metoder under möten används för att komma tillrätta med uppgiften så smidigt och effektivt som möjligt?
  • Var sker kunskapsutbyte över funktionsgränser och mellanrum i organisationen för att täppa till glapp men också i syfte att hantera diskrepanser som ständigt uppstår?
  • På vilket sätt kommuniceras kring det dagliga planerade arbetet och hur hanteras utvecklingsfrågor för att stimulera innovation?
  • Hur tränas kommunikation i olika sammanhang så att människor i organisationen har chans att vara professionella?

Man kan fråga sig vem i organisationen som ska ta ansvar för allt detta. I våra utbildningar på Jönköping University möter vi ofta chefer och ledare som söker kompetensutveckling kring den här typen av kunskaper och färdigheter men är det verkligen bara cheferna det vilar på?

Jag skriver just nu på en bok som riktar sig till personalvetare med fokus på kommunikation. Tillsammans med min medförfattare, Mona Lundin vid Göteborgs universitet, vill vi i boken visa hur personalvetaren i olika sammanhang kan använda sin kommunikativa kompetens men också vara organisationens expert på hur människor i samspel fungerar. Vi vädjar till personalvetare att ”äga denna fråga”.

I går blev jag inbjuden till Sveriges Kommunikatörer i Jönköping – en intresseorganisation för kommunikationsvetare.  Där pratade jag om att ta roll som kommunikatör i organisationen och ägna tid åt de interna kommunikationsprocesserna. Flera kom fram till mig efteråt och sa ”det är precis det här vi behöver! Vi behöver ägna oss mer åt den interna kommunikationen. Vi är alldeles för fokuserade på extern kommunikation och många av oss betraktar sig fortfarande som informatörer.” Så lyrisk jag blev! Fler ser som sitt intresse att öka organisationens kommunikativa kompetens.

Jag ser nu två potentiella funktioner, HR-specialister och kommunikatörer, vars rollinnehavare tillsammans kan bidra till att stimulera lärande i organisationen. Jag tror nämligen att de kan komplettera och stödja varandra på ett utmärkt sätt. Vem kliver fram och tar bollen först måntro?

Annika


En reaktion på ”Kommunikativ kompetens för ökat lärande i organisationer

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s