Vinna, försvinna eller något annat?

Tävling är ett sätt att sålla agnarna från vetet! Genom att konkurrera uppnår vi de allra bästa resultaten! Vår egen riksdag vill att svensk ekonomi ska vara konkurrensutsatt eftersom det sägs öka välfärden, skapa förnyelse, effektivitet och kvalitetsförbättringar. Men stämmer verkligen detta – leder konkurrens till förbättringar? Min kollega Roland Persson, som studerar högpresterande individer, har fördjupat sig i forskningen om konkurrensens effekter på individer. Han menar att vi måste bli medvetna om när det fungerar och när det inte fungerar.

In biology, competition is an evolutionary function fulfilling specific tasks for the development of a species. To make competition into an explicit strategy, therefore, rests on the assumption that we can control evolutionary functions for specific purposes unrelated to their biological tasks. And that is a problem. (Persson, 2020).

Den biologiska funktionen av konkurrens är att överleva, öka sin sociala status och hitta en partner. I sin genomgång av forskning inom området har Roland kommit fram till många intressanta slutsatser. En är att konkurrens i sport är mest i linje med konkurrensens biologiska funktion, eftersom att vinna är det enda målet. Deltagande i tävling kan dock ändra personligheten hos den som deltar, så som minskad empati. En annan slutsats från forskningsgenomgången är att när konkurrens introduceras förflyttas ofta motivation från inre till yttre. En tredje slutsats är att när vi befinner oss i grupper, fungerar samarbete bättre än konkurrens, både inom och mellan grupper. Då det kommer till hur vi lär oss har Mary Tallent-Runnels och Ann Candler-Lotven (2008, i Persson, 2020) sammanställt fördelarna och nackdelarna med konkurrens i utbildning:

Fördelar med konkurrens är att det kan:

  • förbereda för arbete och studier som utgår från konkurrens som ideal
  • ge feedback på ens prestationer
  • öka fokus och utveckla en viss typ av färdigheter
  • skapa ett intresse för något
  • öka prestation, motivation och produktivitet
  • öka gruppers presentation i vissa fall

Nackdelar med konkurrens är att det kan:

  • göra individen mer självupptagen, färdighetsfokuserad och orienterad mot yttre motivation
  • öka behovet att visa på överlägsenhet genom riskundvikande
  • framhäva färdighet, snarare än ansträngning, som orsaken till framgång eller misslyckande
  • minska prestation inom problemlösning och kreativa uppgifter

Kreativa och högt intellektuellt begåvande människor är extra känsliga för kontroll och att utsättas för konkurrens. Persson framhåller att detta beror på att de redan drivs av inre motivation att uppnå expertis inom sitt område. Om en arbetsgivare eller lärare försöker pressa dessa individer utifrån en idé om att de ska bli ännu bättre, får det motsatt effekt. Kreativitet och prestation minskar och de kan till och med bli utbrända. Det här betyder inte att arbetsgivare och lärare ska träda tillbaka helt och hållet. Det betyder bara att konkurrens inte är en process som stärker verksamhet som bygger på problemlösning och kreativitet.

På återseende

Cecilia

 

Referens

Persson, 2020, Challenging the Culture of Competition, Third Factor Magazine, issue 12.

Läs även:

Tankar under VM i Ironman 70.3

Jakten på perfektion kontraproduktivt

Att lära för kollektiv insikt


Lämna en kommentar