Livslångt lärande vs. livslång utbildning

Det pågår livliga diskussioner om behovet av livslångt lärande, i policysammanhang såväl som hos privata och offentliga arbetsgivare. Den stora nöten att knäcka är hur vi ska hänga med i den tekniska utvecklingen. Det finns intresse från individer att kunna vidareutbilda sig under hela livet och kompetensförsörjning är en av de viktigaste frågorna för svenskt arbetsliv och samhällets tillväxt. Men medan intresset för vuxnas livslånga lärande är större än någonsin, är synen på utbildning och vad den ska resultera i mer begränsad än tidigare. Genom att förtydliga skillnaden mellan livslångt lärande och livslång utbildning ökar vår förståelse kring varför det har blivit så här.

Att särskilja livslångt lärande och livslång utbildning är viktigt eftersom det har betydelse för vad det är som avses i policy och arbetslivssammanhang. Olika definitioner påverkar synen på vad som är värt att ägna sig åt, vilket innehåll och vilket lärande som anses legitimt samt synen på lärprocessen. En kort definition av dessa två begrepp är följande:

  • Livslångt lärande avser individens lärande som sker hela tiden och i alla sammanhang utifrån individens kapacitet, erfarenhet och vilja.
  • Livslång utbildning avser deltagande i utbildning som tillhandahålls av institutioner som utgår från sina egna och samhällets mål.

Utifrån dessa generella skillnader, lyfter Stephen Billett (2018) fram tre anledningar att göra en åtskillnad mellan begreppen:

  1. En stor del av vuxnas lärande, inklusive det lärande som är viktigt för deltagande i arbetslivet, sker löpande i vardagen, inte i utbildningsprogram.
  2. Hur individen förstår och tolkar sin omgivning avgör vad hon lär sig. Ett utbildningsprograms läroplan är alltså inte en garanti för resultatet av individernas lärande.
  3. Vad myndigheter och arbetsgivare vill att individen lär sig, och vad individen vill lära sig, är inte nödvändigtvis samma sak.

Livslångt lärande har alltså fördelen att det bygger på en bredare syn på lärande och att det förtydligar individens utgångspunkt som nyckeln till engagemang. Livslång utbildning är dock fortfarande intressant i betydelsen att den utgör en mer eller mindre central del i livslångt lärande. Det finns dock en risk att ett alltför snävt fokus på formell utbildning och på ett specifikt innehåll, gör att vi missar utveckling av viktiga kunskaper och erfarenheter som krävs i samtidens och framtidens arbetsliv.

På återseende

Cecilia

 

Referens

Billett, 2018, Distinguishing lifelong learning from lifelong education, Journal of adult learning, knowledge and innovation, 2, 1, 1-7.

Läs även:

Livslångt lärande och kompetensförsörjning 

Problemet med livslångt lärande

Vad är egentligen livslångt lärande?


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s