Toppodd eller topp-podd?

Att skriva en rubrik på en blogg kan vara ett sätt att lära sig mer om något. Den här bloggen ska handla om en ny podd om livslångt lärande, som jag tycker är en riktig topp-podd. Sammansättningar av två ord skrivs ju vanligen utan bindestreck, men här kändes det svårläst utan bindestreck så jag la till ett: topp-podd. Hur skulle du ha skrivit och varför?

Men nu över till podden #livslångt som kommer från RISE – Research Institutes of Sweden. Det är som namnet antyder en podd om livslångt lärande där programledaren Katarina Pietrzak möter gäster tillsammans med sina kollegor Carl Heath och Lars Lingman. I första avsnittet samtalar de tre om sina förhoppningar och förväntningar. Det är tre personer som kan mycket om lärande men som också är sugna på att lära sig mer. Det går inte att ta miste på deras genuina intresse och det gör det så himla roligt att lyssna på podden.

Podden #livslångt är ett ljudrum där du får ta del av mycket lärglädje.

Dessutom har de samlat en mängd intressanta gäster. Först ut är utbildningsminister Anna Ekström. Istället för att prata om politiska utbildningsfrågor går de i podden in på de bredare penseldragen och de stora frågorna kring livslångt lärande. Anna Ekström berättar om sin egen skolgång och konstaterar att även om hon stötte på motgångar, så tyckte hon om skolan. När hon blickar tillbaka så det är en väldigt ljus bild av skolan som hon har. Den ljusa bilden betyder dock inte att lärande enbart var lustfyllt, utan handlar om att lärare ställer krav men också ger stöd.

Kunskap är inte en produkt, utan kräver att eleven arbetar hårt. Det är ansträngande och svårt att lära sig, och man får kämpa. Läraren ska ställa krav och eleven ska utmanas.

Ekström påminner om att vissa individer kan lära sig att bli bra på att misslyckas, om de inte får stöd att hantera det. Här har lärarna en central roll för att fånga upp när sådant sker. Skolan kan ses som ett träningsläger, där lärare arbetar med olika verktyg för att eleverna ska få med sig faktakunskaper men de ska också lära sig att lära, för att kunna fortsätta utvecklas under hela livet. Samtidigt betonar hon att det är viktigt att se utbildning och lärande som ett långsiktigt projekt, där skolan bara är grundplåten.

Jag är väldigt orolig över det här att man måste vara perfekt innan man kommer ut i arbetslivet, säger Anna Ekström.

Det här att se utbildning och lärande som ett pågående projekt kallar hon ett livslångt lärande-inspirerat sätt att arbeta. Där handlar det om att man bygger kunskaper och förmågor under hela livet, inte bara i skolan. Då det gäller vuxnas lärande brukar hon tala om tre syften med kompetensutveckling. Den kan ske för att:

  1. klara av det jobb man har, och detta lärande sker vanligtvis på arbetstid och bekostas av arbetsgivaren,
  2. söka ett nytt jobb i samma eller i en annan bransch, och då är det individen som tar initiativ och utbildning kan bekostas av det allmänna (komvux, folkhögskola, yh eller högskolorna) eller ur egen ficka om det handlar om helt privata aktörer,
  3. utveckla ens intressen och bli bättre inom något område som inte är arbetslivsrelaterat, och det här bekostas också av det allmänna (främst folkbildningen), ur egen ficka om det är en helt privat aktör, eller är gratis om det sker via samtal med andra eller läsning av texter som finns öppet tillgängliga.

Och hur lär sig då Anna Ekström själv? Hennes bästa tips för lärande i vardagen, och som hon själv ofta använder, är att läsa på inför de möten och uppdrag som hon har. Att sätta sig in i frågor genom att ta del av den kunskap som redan finns. Och så betonar hon att lyssna på riktigt när man möter andra människor. Att faktiskt lyssna för att lära, och inte för att svara, är ett riktigt bra tips. Det som inspirerar mig mest med Anna Ekström är att hon trots sina enorma kunskaper och erfarenheter, och sin maktposition i utbildningsvärlden, fortfarande verkar så uppriktigt intresserad av andra människor och sin omvärld.

På återseende

Cecilia

Lyssna på podden: Anna Ekström – det jobbiga lärandet gör dig lycklig i längden.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s