Ledares karaktär

Precis hemkommen från forskarkonferensen Organizational Learning, Knowledge and Capabilities i Liverpool och uppfylld av en keynote jag fick chans att lyssna på. Det var Mary Crossan från Ivey Business School, Western University i Kanada.

Mary Crossans forskning har resulterat i en modell för att leda lärande i organisationer med sin ‘karaktär’. Begreppet karaktär definierar hon som en ”vana att vara”. En ledares karaktär utgörs av ett antal beteenden som direkt påverkar hur kompetens utvecklas, hur någon agerar i olika situationer samt den möjliga prestationen hos ledaren. Hon menar att alla dessa dimensioner måste samverka och finnas på plats. En organisation kan inte nöja sig med ledare som endast har några av dem. De olika dimensionerna är:

Trancendence – uppskattande, inspirerande, målinriktad, framtidsorienterad, optimistisk och kreativ

Drive – passionerad, resultatorienterad, initiativrik och prestationsinriktad

Collaboration – samarbetsvillig, kollegial, öppensinnad, flexibel och samspelande

Humanity – omtänksam, empatisk, medlidsam, storsint och förlåtande

Humility – självmedveten, blygsam, reflekterande, ständigt lärande, respektfull, tacksam och sårbar

Integrity – autentisk, uppriktig, transparent, principfast och konsekvent

Temperance – tålmodig, lugn, stabil, ha självkontroll och vara klok

Justice – rättvis, jämställd, balanserande, opartisk och visa socialt ansvar

Accountability – ta ägarskap, ansvarstagande, konsekvenstänkande och samvetsgrann

Courage – modig, beslutsam, envis, tålig och självsäker

Alla dessa beteenden lägger tillsammans en grund för det omdöme ledare har i olika situationer de ställs inför och bygger tillsammans förmågan att analytisk och kognitivt vara medveten om komplexiteten i olika situationer, att tänka kritiskt, använda sin intuition och sina insikter samt att anpassa sig och agera pragmatiskt.

Jag har stött på flera ledarskapsmodeller tidigare som, precis som Crossans modell, kan verka aningen övermäktig. Det jag gillar med den här modellen är att den så centralt tar in ledares förmåga att reflektera över sig själv, sin sårbarhet och att bemöta de människor som ledare har att hantera med stor ödmjukhet och klokskap.

Klicka här för att se ett litet klipp från en av hennes presentationer av modellen ”Att leda med sin karaktär”.

Annika


Lämna en kommentar