Stjäl AI dina inlärningsmöjligheter?

Det satsas mycket resurser på kompetensutveckling i dagens organisationer. Arbetsgivarnas satsningar sker främst på deltagande i traditionella kurser och konferenser, medan väldigt lite uppmärksamhet ägnas åt praktisk övning i den löpande verksamheten. Detta trots att det är känt att de flesta förmågor som krävs för att utföra ett arbete kan bara läras genom att utföra dem. Enligt en undersökning genomförd av Accenture 2011 hade endast en av fem anställda fått sina nödvändiga kompetenser via formell kompetensutveckling. I en artikel i Harvard Business Review lyfts det fram att detta blir ett ännu större problem när smart teknik ”stjäl” inlärningsmöjligheter för de anställda.

The rush of intelligent machines and sophisticated analytics into many aspects of work means that trainees are losing opportunities to acquire skills through on-the-job learning (OJL). (Beane, 2019).

I studier av kirurgi, både manuell och robotiserad, blev det tydligt att de vanliga sätten att lära genom att arbeta med en erfaren person kan försvinna när yrken och uppgifter robotiseras. Människor trängs undan av tekniken för att öka effektiviteten och minska riskerna. De oerfarna anställda får därmed inte vara ’där det händer’ vilket resulterar i minskat lärande. Det kan också uppstå situationer där anställda förväntas lära sig både gamla och nya tekniker och metoder, men de får inte mer tid eller stöd för att göra detta. Resultatet blir ofta att överbelastningen hämmar lärande istället för att fördubbla det. Matt Beane har i sina studier funnit ett sätt att hantera de förändrade villkoren genom att ägna sig åt vad han kallar ”skugglärande”.

Skugglärande uppstår då människor ser ett behov av att lära sig mer och sträva mot expertis inom sitt område. De bryter då mot organisationens riktlinjer för att skapa möjligheter till lärande. Det kan handla om att exempelvis vända sig till helt andra personer än de förväntade för att öka sin kunskap eller att medverka i en aktiviteter där man inte har en officiell roll. Beane menar att organisationer, istället för att stävja detta, borde uppmuntra skugglärande. Det kan ske genom att:

  1. Studera hur skugglärande sker. Det här är en metod som utvecklas snabbt och i takt med tekniken. Ur organisationens synvinkel kan det handla om att anställda går emot det vanliga sättet att arbeta, vilket kräver ett öppet förhållningssätt. Att anlita en tredje part som kommer in och genomför studier av skugglärande kan vara ett sätt att hantera detta.
  2. Anpassa de tekniker för skugglärande som finns i organisationen i syfte att utveckla verksamheten. Det är i allas intresse att designa arbetet så att det både ökar produktiviteten och stöder lärande på jobbet.
  3. Integrera den smarta tekniken i ’lärande på jobbet’-satsningar. AI kan fungera som stöd, mentor och coach i lärande på jobbet men det sker inte av sig själv utan måste designas.

Skugglärande bygger på observation och en öppenhet inför att ändra sina rutiner och praktiker. Tekniken förändrar hur vi lär oss men vi kan också förändra tekniken så att vi lär oss mer.

På återseende

Cecilia

 

Referens

Beane, Sep/Oct2019, Learning to Work with Intelligent Machines, Harvard Business Review, 97, 5, 140-148.

 


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s