Den mörka sidan av berättarkraften

Jag har inte hört någon förneka berättelsens kraft. De flesta är istället eniga om att en berättelse är ett kraftfullt sätt att föra fram ett budskap. Förra veckan deltog jag på konferensen Lära med berättande som arrangerades av Nordiskt berättarcentrum i Skellefteå. Konferensens tema var berättande som pedagogisk resurs och vi fick veta både varför och hur berättelsen kan användas för att stärka lärande. Många av föreläsarna var erfarna berättare, vilket innebar att de gestaltade det som de pratade om. Mycket effektfullt. Men trots alla fantastiska berättelser och berättare som vi fick ta del av, tänkte jag här ta upp två mörka sidor av berättandet – falska berättelser och varför det är så farligt med oberättade berättelser.

Falska berättelser

En berättelse behöver inte vara sann men den kan ändå ha ett budskap. Det är utgångspunkten för de flesta myter, folksagor och sägner. Många berättelser är konstruerade för att föra över en kunskap eller insikt snarare än att representera en verklig situation. Det finns också berättelser som handlar om konkreta händelser och därmed kan kallas sanna. Men så har vi en typ av berättelser som verkar frodas i vår tid, och det är falska berättelser i media och konspirationsberättelser. På konferensen nämnde Dick Harrison, professor i historia, en specifik konspirationsberättelse som har fått fäste i Sverige – den om att förintelsen är ett påhitt. Det är inte bara enskilda troll på nätet som för ut detta budskap utan denna falska berättelse har även fått fäste hos barn och ungdomar i skolan. Man kan fundera över anledningen till att det uppstår falska berättelser om något som är så dokumenterat som förintelsen, men om man själv vill undvika att falla för en falsk berättelse så är det källkritik som gäller.

  • Vem är det som berättar och om vad?
  • Vad är syftet med den berättelse som framförs?
  • Hur står olika berättelser i förhållande till varandra?
  • I vilken kontext och tidsepok kommer en berättelse fram?
  • Vilken trovärdighet har olika källor?

En källkritisk granskning är förstås inte nödvändigt för alla berättelser vi hör. Det finns många berättelser som har ett uttalat underhållningssyfte och det är helt okej. Men när det gäller falska berättelser som har potentiellt farliga konsekvenser så är det viktigt att vi ifrågasätter och granskar.

Oberättade berättelser

På konferensen presenterades flera argument till varför berättelsen är så viktig. Den kan till exempel skapa en gemensam plattform i klassrummet. Istället för att inventera vad varje student kan i början av lektionen så kan man börja med en berättelse som ger alla närvarande samma utgångspunkt för den efterföljande diskussionen. Berättelsen kan också vara en ingång till en dialog om etiska frågor och dilemman där man inte söker ett rätt svar utan resonerar sig fram kring livets komplexitet. Men Lina Teir från Finland, som har engagerat sig i flyktingkrisen och tog initiativ till Kampanjen We see you, ser inte berättelsen som ytterligare ett pedagogiskt verktyg. För henne är berättelsen något ytterst grundläggande i mänskligt liv och hon ställer frågan: vad händer för den som inte får berätta? Hennes svar är att vi krymper och mår dåligt av de saker som vi inte får dela med andra. Och ju svårare upplevelse, desto nödvändigare kan det vara att få berätta om det. Det här kräver sammanhang där det finns utrymme och är tillåtet att berätta men det betyder också att det finns behov av de som lyssnar.

När man talar om en berättelse så talar man indirekt också om en lyssnare. De två hör ihop.

Berättelser påverkar oss och det är viktigt att vi är medvetna om detta. Det går inte fullt ut att styra en berättelse utan den kräver engagemang, närvaro och kunnighet. När det finns på plats, är vi redo för berättarkraften.

På återseende

Cecilia
Bloggat om berättelser:

The storytelling animal

Vilka berättelser omger du dig med?


2 reaktioner på ”Den mörka sidan av berättarkraften

  1. Så angeläget att vidga våra vyer och göra oss medvetna om olika former av berättelser och icke berättade men ack så viktiga historier. TACK!

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s