Bilder av en (styr)kedja

Metaforer är språkets bilder. De kan med fördel användas för att sätta ljuset på en aspekt eller egenskap som man vill framhäva. Det är ett kraftfullt sätt att uttrycka en känsla. Metaforen är som en berättelse i sig självt och när vi ser den, talar den om många saker för oss.

Inom skolans styrning och ledning talar man ofta om styrkedjan. Med det avses de olika ansvarsnivåerna, från nationell nivå till individuell nivå i skolan. Men styrkedjan är också en metafor och för mig har den metaforen budskapet att styrning är ett linjärt fenomen.

I höstas bad jag några personer med olika kopplingar till utbildningsförvaltning att rita en teckning av en kedja. Våra teckningar blev ganska olika. Det här tolkade jag som att vi hade lite olika föreställningar om kedjor och styrkedjor. I tidskriften Organisation & Samhälle finns en text där jag har lekt med idén om styrkedjan som en metafor. Genom att analysera olika möjliga tolkningar av en metafor kan man medvetandegöra och bryta sig loss från sina föreställningar. Det här är ett bra sätt att stimulera lärande.

På återseende

Cecilia


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s