Vilka berättelser omger du dig med?

Berättelser är ett sätt att förstå och skapa mening kring det som vi är med om. När vi träffas i sociala sammanhang handlar det mycket om att berätta saker för varandra. Men vad är synen på berättelser på din arbetsplats? Används det som en del i organisationens lärande? Och vad är det för sorts berättelser som förekommer där du jobbar? Det kan vara viktigt att fundera över eftersom det sker ett lärande genom budskapet i det vi pratar om.

“The stories we tell about our lives and ourselves can play an important role in the ways in which we can learn from our lives. Such learning, in turn, can be important for the ways in which we live our lives.” (Goodson et al., 2010:2).

Berättelser, eller Storytelling som det ibland kallas i organisationer, är vanligt inom marknadsföring. I grund och botten handlar det om att skapa ett sammanhang och en känsla runt en produkt, en tjänst eller ett företag som ska öka attraktiviteten. Ibland missbrukas det här och berättelserna svävar iväg från sanningen. Påhittade historier kopplas till en produkt för att den ska framstå som genuin och intressant. Det här kan slå tillbaka och ge negativa känslor istället för de positiva som man hoppades uppnå.

När man kopplar berättelser till medarbetarnas lärande är det istället de spontana berättelserna man kan reflektera kring. De berättelser som uppstår i mötet mellan människor. Finns det några historier som alltid återkommer? Vad handlar de om och vad kan det ge för signaler om hur man ska bete sig på arbetsplatsen? Drar chefen alltid samma historia och vad är det egentligen för budskap som kommuniceras genom den berättelsen? Hur talar man om kunder och medarbetare? Vad säger du om dig själv? Och hur pratar man om kunskap och lärande på din arbetsplats?

Är berättelserna om kunskap och lärande präglade av vilja till förändring och lust att lära eller är det berättelser om något irrelevant eller till och med något som stör? Genom att lägga märke till budskapet som finns i berättelser runt om oss kan man öka förståelsen för varför det ser ut som det gör. Genom berättelserna kan man få insikter i det som har varit. Det här ger i sin tur ny input för hur vi lever livet framåt.

Livet kan bare forstås baklengs, men det må leves forlengs (Sv: Livet kan bara förstås baklänges, men det måste levas framlänges, sagt av Søren Kierkegaard)

Våra berättelser utspelar sig i många olika sammanhang, de har olika syften och de får olika effekter. Vissa berättelser handlar om fakta och funktion, andra bygger på erfarenheter och känslor. När vi berättar vill vi dela med oss av något men vi kanske ska fundera över vad det egentligen är vi delar med oss av. Och vi kan också fundera på hur mottagaren reagerar.

På återseende

Cecilia

 
Referens

Goodson, Biesta, Tedder & Adair, 2010, Narrative Learning, Routledge.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s