Antagande om ledarskap påverkar lärande

Året inleds med att vi får inspiration från vår gästbloggare Sofia Kjellström. Så här skriver hon:

Har du funderat på vilken syn på ledarskap som finns i din organisation? De antaganden som finns om ledarskap påverkar hur ledarskapet bedöms och värderas i organisationer. Det kommer också att påverka den ledarskapsutbildning som efterfrågas, eftersom utbildningsprogrammen är uppbyggda utifrån ett normativt ideal om vad en god ledare är menar forskaren Kim Turnbull James.

Enligt Turnbull James är den vanligaste föreställningen ”ledaren som en hjälte”. Även om denna bild kanske är lite överdriven så bygger många utbildningar på idén att en chef/ledare har brister och de kan övervinnas genom att ledarna tar till sig en viss form av kompetens, beteenden eller insikter. Om chefen/ledaren bara blir lite mer visionär, närvarande och inlyssnande så blir hen en bättre ledare. Utifrån denna syn på ledarskap blir det logiskt att skicka enskilda ledare på kurser där de kan lära sig och öva på dessa färdigheter.

En föreställning om ledarskap som är på framväxt inom forskningen är att se ledarskap som en kollektiv förmåga och något som utövas av fler personer i en organisation än formella chefer på olika nivåer. Ledarskapet utövas lateralt i organisationer. Ledarskapet är kontextuellt och bygger på relationer mellan människor. Utifrån dessa föreställningar om ledarskap så kan ledarskapsutbildning handla om att låta hela grupper tillsammans utforska hur man tillsammans kan förbättra sitt sätt att samarbeta och leda.

Synen på ledarskap håller på att förändras – från ledarskap som individens förmåga till ledarskap som kollektivets förmåga. Det här får konsekvenser för hur ledarskapsutveckling utformas.

Ledarskapsutvecklingens primära uppgift kan sägas var att i ett första steg granska och vid behov förnya synen på ledarskap inom en organisation. Är synen ett resultat av gamla vanor och traditioner? Vilka antaganden om ledarskap kan behövas för att möta nuvarande och framtida utmaningar? När vi vet detta kan vi skapa designer för utveckling med anpassande lärandefilosofier. 

Av Sofia Kjellström

Filosofie doktor, docent och programansvarig för forskarutbildningen vid Hälsohögskolan i Jönköping. 

Kjellström är också ansvarig för det av KK-stiftelsen finansierade forskningsprogrammet Ledarskapsutveckling för högpresterande företag.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s