Chefen måste ta paus i juletid

Utmattningsdiagnoser ökar kraftigt i arbetslivet. För den organisation som vill främja ett lärande klimat utgör det här ett stort hot eftersom utmattning omöjliggör lärande. Den som är utmattad har helt enkelt inte ork att utföra sina vanliga sysslor, än mindre ta till sig nyheter och reflektera kring dem. Med tanke på att chefens agerande är symboliskt viktigt för hur medarbetare i organisationen agerar så vill vi härmed uppmuntra chefer att ta en rejäl paus under julen för att skapa utrymme för återhämtning.

Problemet är allvarligt och utmattningsdiagnos är bara en av flera stressrelaterade sjukdomar. Under en tioårsperiod har antalet personer som drabbas av stressymptom ökat med 100 %. Siffror från Socialstyrelsen visar att 2016 remitterades 33.000 personer till en psykiatrisk mottagning för stressrelaterade sjukdomar. Det är alltså vanligt och det kan hända dig eller dina anställda. Att ha mycket att göra på jobbet är i sig inte farligt. Ibland kan det vara nog så stressande att inte ha något att göra. Men om överbelastning pågår länge och utan återhämtning förbrukas till slut individens krafter. Och återigen – överbelastning är ett hinder för dig som vill främja lärande i organisationer.

Stressrelaterade sjukdomar är vanligt och det kan hända dig eller dina anställda. Men som chef kan du göra skillnad.

Det finns ett motsägelsefullt förhållande mellan lärande och utmattning. För mycket lärande och förändring kan leda till utmattning men utmattning är ett direkt hinder för lärande. Om du har medarbetare som är i en situation som karaktäriseras av överbelastning utan återhämtning kan det vara svårt för individen själv att se det eftersom stress skapar tunnelseende. Här kan du som chef göra skillnad. I tv-programmet Fråga doktorn presenterades en lista med symptom på överbelastning som kan användas som stöd för att identifiera om en anställd är i behov av seriös återhämtning.

Lista på tecken som kan signalera överbelastning:

  • Trötthet. En trötthet som inte går att sova bort.
  • Sömnsvårigheter. Svårt att sova eller sova för mycket.
  • Social isolering. Att träffa familj och vänner känns enbart kravfyllt.
  • Känslosam. Känslorna far i nya riktningar och med en annan styrka än vanligt.
  • Minnesstörning. Glömsk och disträ på ett sätt man inte brukar vara.
  • Ytlig andning. Kroppens kamp- eller flyktreaktion har slagit igång.
  • Ljud- & ljuskänslig. Det är svårt att filtrera intryck från omgivningen.

Som chef kan du själv eller via dina anställda fånga upp signaler på att det är för högt tryck i organisationen. Ofta nämns detta och då är det viktigt att reagera. Om det har gått för långt kanske det krävs ett besök hos företagshälsan men redan innan dess kan chefen ta initiativ för att förändra arbetssituationen. Då är det viktigt att inte komma med generella frågor av typen: ”Kan jag hjälpa till?”. Istället bör du som chef erbjuda konkreta åtgärder: ”Vad sägs om att vi lyfter bort den här uppgiften från dig i två månader?” eller ”När vi har levererat projektresultat för nästa period så tar vi en återhämtningsdag på yogastudion”.

Och sist men inte minst – som chef är dina handlingar symboliskt viktiga. Du kan inte säga till de anställda att ta ledigt och så själv jobba hela julen. Så gå nu före med gott exempel under de kommande helgerna och vila ut rejält.

Med en önskan som en vilsam jul och god återhämtning!

Cecilia & Annika


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s