Zooma ut för bättre ledarskap

Vi på Jönköping University, Högskolan för lärande och kommunikation, ger just nu en uppdragsutbildning i förändringsledning och verksamhetsutveckling för skolchefer. Under kursens gång ska deltagarna arbeta med ett utvecklingsarbete i den egna verksamheten som de använder som analysunderlag genom kursens olika teoretiska fokus.

Under det första seminariet via Adobe Connect kom vi bland annat att diskutera professionell hållning och rolltagning som strategisk ledare i skolan. Det är en svår konst att leda rektorer som är underordnade statlig styrning och som ofta har rollen av att leda det pedagogiska arbetet samtidigt som skolchefen ska samspela med politiska nämnder eller styrelser för huvudmän och integrera skolans mål i samklang med övrig verksamhet. I vilken mån ska de leda pedagogiskt arbete och i vilken mån ska de leda en organisation?

Vad innebär det att en skolchef ska fokusera det pedagogiska arbetet och samtidigt leda organisationen genom att leda andra ledare? För att hitta ett arbetssätt som fungerar kan det vara bra att röra sig mellan detaljer och helhet – att zooma in och zooma ut.

I ena läget ska skolchefen förstå och skapa förutsättningar för att aktivera den underställda ledningen och den operativa kärnan – i huvudsak lärare –  i den pedagogiska verksamheten. I andra läget ska skolchefen förstå och implementera huvudmannens övriga mål och värderingar. Det ställer krav på professionalitet och att personen som sitter på posten inte alltför lätt faller till föga för sina egna personliga känslor och värderingar. Istället handlar det om att se vad uppdraget kräver och vilka krav som ställs på agerande i rollen just den specifika stunden i berört sammanhang. Ett intellektuellt krävande arbete med andra ord, som ständigt behöver sin reflektion – många gånger om dagen.

Rosabeth Moss Kanter, professor vid Harvard Business School, talar om detta i en intervju som är värd sina 10 minuter där hon beskriver vilka krav som ställs på en person som i sin roll måste ha ett strategiskt tänkande. Hon menar att ledare både måste besitta förmågan att zooma in – sätta sig in i verksamhetens kärnproblematik med sina detaljer – och förmågan att zooma ut – att ta perspektiv och se den stora bilden för att hitta en riktning. En person som fastnar för mycket i läget av att zooma in riskerar att ”bli ett” med de problem som finns i verksamheten och agerar mest troligt för mycket utifrån sin person utan att klara av att lyfta blicken. En person som å andra sidan fastnar för mycket i distans riskerar att inte på djupet förstå de problem som verksamheten brottas med och blir därmed för opersonlig. Att fastna i något av dessa lägen utgör med andra ord ett hinder oavsett.

Lyssna på Rosabeth Moss Kanters resonemang om zooming i en intervju från HarvardI intervjun berättar hon om hur många ledare har svårt att zooma ut från detaljerna och förstå sin verksamhet i ett större perspektiv. Hon betonar samtidigt att det allra viktigaste är att ha en rörelse mellan detaljer och helhet.

På återhörande

Annika


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s