Utanför komfortzonen – igen!

Förra veckan gick jag och Annika utanför vår komfortzon och provade på att vlogga. Det blev uppskattat och vi kommer att använda oss av video igen. Den här veckan har jag provat på en annan sorts teknik för att skapa interaktivitet i en föreläsning. Jag använde mig av Mentimeter.com som är en webbtjänst för att ställa frågor i realtid och där deltagarna kan se sina svar direkt på skärmen.

Det brukar ju sägas att man inte ska använda ett nytt recept när man har bjudit hem gäster på mat. Med beprövade recept kan man försäkra sig om att gästerna får en bra matupplevelse. Då kan man ställa sig frågan om samma sak gäller när man ska tala inför 160 personer under en kompetensutvecklingsdag. Ska jag som forskare köra på beprövade recept eller ska jag experimentera med nya ingredienser? Idag valde jag det senare och jag ska förklara varför. Här är förresten den härliga skaran med människor som vi fick träffa på högskolan i Jönköping idag.

FullSizeRender-12

Under hela dagen pågår en kompetensutvecklingssatsning där tre av svenska kyrkans stift samverkar på temat konfirmation. Högskolan för lärande och kommunikation är värd för denna dag och vi är flera från Encell som bidrar på olika sätt inom området livslångt lärande. Inför denna dag funderade jag på vad som skulle vara intressant för våra gäster att lyssna på och jag valde att prata om mentorskap. Det passar både till relationen med konfirmander såväl som till relationen med kollegor. Men dessutom hade jag i något svagt ögonblick sagt att det kanske blir tråkigt med envägskommunikation så något interaktivt inslag kunde de räkna med, förmodligen något digitalt.

När den här kompetensutvecklingsdagen närmade sig ångrade jag det där med interaktivt inslag. Jag har ju aldrig använt digitala verktyg i detta syfte på en föreläsning. Jag blev lite bekväm och funderade på att skippa det hela och låtsas som ingenting. Köra på det gamla beprövade receptet där det visserligen brukar ingå interaktivitet i form av handuppräckning eller frågor men inga digitala ingredienser utöver power point. För att besluta mig prövade jag på ett verktyg och om det visade sig vara det minsta omständigt skulle jag hoppa över det. 

Någonstans har jag kommit i kontakt med ett verktyg som heter Mentimeter och jag gick in på deras hemsida och vips hade jag gjort en presentation med några frågor. Det var alltså extremt enkelt att komma igång. Då bestämde jag mig för att trots allt prova på det här verktyget som en del av föreläsningen. Det hela var ändå lite utav en win-win situation. Om det skulle fungera skulle vi kunna ägna oss åt svaren. Om det inte fungerade skulle jag kunna visa ett konkret exempel på hur det inte alltid går som man tänkt när man ska prova på nya saker men att det är en del i det livslånga lärandet.

Imorse körde jag en testomgång med mina döttrar vid frukostbordet. De tyckte att det var så kul att de blev besvikna när frågorna tog slut. Jag lärde mig också en viktig sak under det här testet. För att kunna se vem som vann om man använder tävlingsfunktionen så måste jag kryssa för rätt svar när jag gör frågan. Hur som helst, jag la in verktyget under föreläsningen. På en fråga fick de ange egenskaper som en bra mentor ska ha. Det hela växte fram som ett ordmoln och det var totalt 121 som skickade in sina svar via en telefon eller dator. Här är resultatet:

wordcloud

De stora orden representerar vanliga förväntningar på mentorer men det finns även en del överraskande kommentarer, så som Hammarbyare och Jesuslik. Det hela fungerade bra och jag kommer att använda mig av detta verktyg igen. Att visualisera gruppens svar var spännande och i mindre sammanhang där man kan ha mer dialog skulle resultaten utgöra ett jättebra underlag för samtal. Samtidigt kan det vara bra att fundera över vilka pedagogiska poänger man kan uppnå genom att använda detta verktyg. Ett ordmoln kan vara bra om man vill diskutera föreställningar och begrepp. Frågor kan vara bra för att testa kunskaper på plats och betona de lärdomar som man förväntar sig att deltagarna får med sig. Tävlingsmomentet kan tilltala vissa och skapa lite puls. Det hela kändes lekfullt. Jag är glad att jag övervann min bekvämlighet och gick bortom min komfortzon för nu har jag tillgång till ytterligare ett verktyg.

På återseende

Cecilia

 

 


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s